piątek, 26 kwietnia 2024r.

Izabela Stelmańska: Turystyka i sport wywołują pozytywne skojarzenia

Wywiad z Izabelą Stelmańską, zastępczynią dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim.

Czy mieszkańcy Mazowsza chętnie korzystają z walorów turystycznych województwa?

Moim zdaniem tak. Jeśli ktoś szuka na wypoczynek otoczenia, w którym piękno natury łączy się tradycją i kulturą, niejedno miejsce na Mazowszu podbije jego serce. A jeżeli do tego dodamy świetną kuchnię, fascynującą historię, ciekawą architekturę i dużo krótszy czas dojazdu, czyli mniejsze koszty i więcej czasu na wypoczynek, możemy już mówić o poważnej konkurencji wielu urokliwych zakątków naszego regionu w stosunku do nawet najbardziej modnych lokacji zagranicznych.

Mazowsze to oczywiście nie są Alpy, ale przez okrągły rok można tu uprawiać turystykę aktywną i zachwycać się cudownymi krajobrazami jak Podlaski Przełom Bugu czy dolina Liwca, można na kilka dni zamieszkać w pałacu lub dworku szlacheckim, w supernowoczesnym spa albo w swojskiej i niedrogiej agroturystyce. Powiem więcej, na Mazowszu można nawet odetchnąć morską bryzą w naszym uzdrowisku w Konstancinie Jeziornie. Różnorodność i dostępność dla gości bez względu na zawartość portfela to ogromne bogactwo naszego regionu.

Czy można powiedzieć, że oferta turystyczna poprawia się z roku na rok?

Z dumą mogę powiedzieć, że atrakcji turystycznych jest na Mazowszu coraz więcej i każdy sezon przynosi kolejne propozycje. Wśród najnowszych miejsc, które koniecznie trzeba odwiedzić, są Muzeum Historii Radomia i Park Nauki Torus w Ciechanowie, laureaci certyfikatów na najlepszy produkt turystyczny na Mazowszu. Nasza wizytówka, zespół „Mazowsze”, ma swoją siedzibę w Otrębusach od końca lat 40. XX wieku, ale Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” to stosunkowo nowa i bardzo nowocześnie opowiadająca o kulturze i tradycji ludowej placówka.

Jeśli chodzi o wydarzenia cykliczne, okres zimowy obfituje przede wszystkim w świąteczne jarmarki, których w tym roku jest w całym regionie wyjątkowo dużo. Wreszcie można odreagować czas pandemii, choć oczywiście warto zachować zdrowy rozsądek i dbać o siebie bez względu na ogólne zalecenia.

Bez względu na porę roku można po Mazowszu podróżować szlakami tematycznymi. Szlaki Książąt Mazowieckich, Bitwy Warszawskiej 1920 i Chopina to te najbardziej sztandarowe, ale przypomnę, że mamy też fantastycznie opracowane wyprawy z cyklu „Mazowsze na filmowo”. Najnowsze trasy proponujemy w jeszcze gorącym magazynie „Moda na Mazowsze” do pobrania bezpłatnie na naszych stronach internetowych.

Kolejna nowość to przewodnik i zarazem pomoc dydaktyczna „Tradycje mazowieckiej wsi” wydany w ostatnich dniach października, w którym zachęcamy do poznawania naszego regionu poprzez spotkania z konkretnymi ludźmi, z którymi możemy tradycji doświadczyć. To twórcy ludowi prowadzący warsztaty i pokazy np. garncarstwa, kowalstwa czy tkactwa. Materiały na ten temat, łącznie z całym przewodnikiem, również są dostępne bezpłatnie na naszych stronach.

Jak ważne są turystyka i sport w budowaniu marki Mazowsza?

Marketing terytorialny jest ważnym narzędziem w polityce rozwojowej regionów. Skuteczna komunikacja z mieszkańcami oraz otoczeniem zewnętrznym pozwala na osiąganie znacznie lepszych efektów we wdrażaniu strategii sektorowych oraz realizowani kampanii promocyjnych. Nie da się jednak realizować tych działań bez rozpoznawalnej marki regionalnej. W jej budowaniu wyjątkowo ważna jest synergia we wszystkich obszarach działania samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców. Turystyka i sport mają jednak pewną przewagę na innymi, generują szerokie zainteresowanie odbiorców i wywołują bardzo pozytywne skojarzenia, pozwalając dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców przy zaangażowaniu relatywnie niskich kosztów.

Czy Mazowsze jest atrakcyjne dla organizatorów wydarzeń o randze ogólnopolskiej?

Województwo mazowieckie jest atrakcyjnym miejscem dla organizatorów wydarzeń, ponieważ posiada zróżnicowaną ofertę konferencyjno-eventową, jeśli chodzi o charakter obiektów. Przestrzeń do organizacji wydarzeń, jaką oferuje region, jest uniwersalna i atrakcyjna w przypadku różnych form spotkań i grup docelowych.

Mazowsze posiada również ofertę tzw. obiektów unikalnych, które mogą być miejscem organizacji wydarzeń, w szczególności są to zamki i pałace oraz obiekty prowadzące działalność kulturalną; Województwo mazowieckie posiada dużą bazę noclegową w sektorze hoteli 3-, 4- i 5-gwiazdkowych (duża liczba miejsc noclegowych) wybieranych przez klienta typu MICE, jednak skoncentrowane są one w Warszawie i w niedużej odległości od stolicy.
Mazowsze posiada duże i zróżnicowane walory przyrodnicze i kulturowe, które pozwalają na stworzenie programów spotkań wydarzeń korporacyjnych (głównie wydarzenia integracyjne, team-buildingowe, okolicznościowe), konferencji i kongresów (w ich ramach np. wydarzenia przed- i pokonferencyjne, gala dinner, wręczenia nagród) oraz programów incentive.

Oferta firm województwa mazowieckiego świadczących usługi w ramach organizacji spotkań jest kompleksowa, wśród lokalnych dostawców można znaleźć wszystkie niezbędne do realizacji wydarzeń usługi. Województwo mazowieckie jest silnym ośrodkiem naukowym i biznesowym – miejscem wymiany wiedzy stymulującym innowacje, co z kolei w naturalny sposób stwarza środowisko do organizacji spotkań. Województwo mazowieckie ma duży potencjał, biorąc pod uwagę trendy w przemyśle spotkań i wydarzeń, w szczególności (zrównoważoną turystykę i zrównoważony rozwój). Swoją specyfiką odpowiada także na oczekiwania organizatorów wydarzeń, które są efektem transformacji branży po pandemii Covid-19.

 

źródło: własne; foto: mazovia.pl

DODAJ KOMENTARZ

Jedna odpowiedź

  1. To prawda mazowsze ma się czym poszczycić bo zarówno wiosną i latem jesienią i zimą jest piękne

ZOBACZ TAKŻE

KONTRAHENCI

PATRONAT MEDIALNY

PATRONAT MEDIALNY

;