piątek, 3 maja 2024r.

Sport w organizacjach paramilitarnych i hobbystycznych

Miejskie organizacje paramilitarne odegrały ważną rolę w propagowaniu kilku dyscyplin sportowych w Siedlcach w latach 1956-89.

W 1956 roku uaktywnił się Zarząd Miejski Ligi Przyjaciół Żołnierza. Był on organizatorem powiatowej spartakiady obronnej m.in. w strzelectwie, trójboju i czwórboju nowoczesnym czy też szermierce na bagnety, a także zwodów strzeleckich w randze wojewódzkiej.

Ośrodek Szkolenia Motorowego podjął próby odbudowy zlikwidowanej w 1954 roku przez ZKS „Kolejarz” sekcji żużlowej. W jego strukturze znajdował się Siedlecki Klub Motorowy, który poza szkoleniem młodzieży organizował zawody motorowe i rajdy terenowe. Przez kilka lat 1 maja na dystansie 120 km odbywał się Rajd o Puchar LPŻ. Niestety, próba reaktywacji sekcji nie udała się. Jeszcze do 1959 roku LPŻ wraz z PKKF organizowała na siedleckim torze mecze żużlowe o mistrzostwo I i II ligi oraz turnieje indywidualne. O popularności żużla świadczyła obecność na meczach kilku tysięcy widzów.

Po 1962 roku propagowanie strzelectwa i sportów motorowych przejął Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju, pierwszym prezesem był Eugeniusz Hermanowski. W strukturach LOK działały dwa kluby, Klub Sportów Ogólnowojskowych z 56 członkami, który organizował powiatowe Zawody Kościuszkowskie w strzelaniu, a uczestniczyło w nich ponad dwa tysiące młodych ludzi. Z kolei Klub Motorowy z 85 członkami był organizatorem zawodów sprawnościowych i rajdów turystycznych. LOK spopularyzował również krótkofalarstwo i bieg na radioorientację. Klub radiobiegaczy został oznaczony symbolem SP5KHU i powstał z inicjatywy Władysława Michajłowa.

Miłośnicy sportów samochodowych i motorowych działali także poza organizacjami paramilitarnymi. W 1956 roku został powołany Auto-Moto-Klub Siedlce, który w następnych roku utworzył sekcję, tzw. małego żużla. 13 września 1957 roku został przekształcony w Podlaski Klub Motorowy. Wybrano nowy zarząd z prezesem Konstantym Strukowem, a jego zadaniem była popularyzacja sportów motocyklowych i wyścigów żużlowych. Zorganizowano w Siedlcach kilka imprez motorowych ale z uwagi na braki finansowe nie mógł rozwinąć skrzydeł. Jeszcze w 1963 roku próbowano przenieść klub do Technikum Elektrycznego w Siedlcach, tak aby oprzeć działalność na młodzieży tej szkoły. 14 maja 1968 roku przekazano klub do Zespołu Szkół Zawodowych nr 3. Niestety, w działaniach kontrolnych stwierdzono, że klub nie przejawia aktywności skutkiem czego 20 grudnia 1971 roku teczka z aktami klubu została zamknięta.

Pod koniec 1966 roku powstał Automobilklub Siedlecki z siedzibą przy ul. 3 Maja, a działacze organizowali motorowe i samochodowe rajdy turystyczne, wycieczki caravaningowe w kraju i za granicą. W 1985 roku powstała sekcja motocrossowa dysponująca 12 motocyklami, a trener Krzysztof Twarowski szkolił 35-osobową grupę młodzieży. Uczestniczyli oni w zawodach i rajdach terenowych, a 12 najlepszych zawodników zdobyło licencję. Rok później w Automobilklubie była 518 członków i 125 kandydatów. Wzięli oni udział w dziewięciu imprezach m.in. Ogólnopolskim Zlocie Miłośników Zabytkowych Motocykli czy Samochodowym Sympozjum Sportowo-Turystycznym.

W latach 1955-1989 w Siedlcach działało 18 klubów i stowarzyszeń z sekcjami sportu wyczynowego oraz klika organizacji, które popularyzowały wybrane dyscypliny sportu.

 

źródło: własne / archiwum Sławomira Kindziuka; foto: Muzeum Regionalne w Siedlcach

DODAJ KOMENTARZ

Jedna odpowiedź

ZOBACZ TAKŻE

KONTRAHENCI

PATRONAT MEDIALNY

PATRONAT MEDIALNY

;